Pojazd, który ma co najmniej 25 lat lub jest unikatowy można zrejestrować jako pojazd zabytkowy uzyskując żółte tablice rejestracyjne. Należy udowodnić np.: że pojazd powstał w bardzo krótkiej serii, jest prototypem, posiada oryginalne rozwiązania techniczne, jest związany z ważnymi wydarzeniami historycznymi lub należał do sławnej osoby. Pojazd musi być w większości oryginalny tj, musi posiadać co najmniej 75% oryginalnych głównych podzespołów). Wszystko trzeba szczegółowo udokumentować. Od czego zacząć? Można rozpocząć starania samemu, jednak nie będzie to takie proste. Nawet mając dużą wiedzę o aucie, łatwo popełnić błędy. W praktyce powinniśmy zlecić sporządzenie ekspertyzy wyspecjalizowanemu rzeczoznawcy samochodowemu. Jego pomoc będzie nas kosztowała od 300 złotych do 800 złotych. Jednak w cenie uzyskamy również opis techniczny pojazdu, który należy przedstawić podczas badania dopuszczającego pojazd do ruchu. Suma kosztów waha się od kilkuset do ponad 1200 zł, w zależności od tego, czy mamy do czynienia z samochodem zarejestrowanym już w Polsce, czy świeżo sprowadzonym z zagranicy. Kolejnym dokumentem, niezbędnym do osiągnięcia celu, jest sporządzenie Karty Ewidencyjnej Zabytków Ruchomych Techniki tzw. „białej karty”. Dokumenty kierujemy do właściwego ze względu na miejsce zamieszkania Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków. Na tym etapie innych kosztów nie będzie, gdyż procedura wpisania do rejestru zabytków jest bezpłatna. Ostateczna decyzja dotycząca rejestracji zawsze należy do wojewódzkiego konserwatora zabytków. Gdy szczęśliwie uzyskamy wpis do rejestru zabytków oraz nasz pojazd przejdzie badanie techniczne z wynikiem pozytywnym pozostaje nam tylko wizyta w wydziale komunikacji lub Starostwie Powiatowym gdzie odbierzemy żółte tablice rejestracyjne wraz z dowodem rejestracyjnym z wpisem „auto/motor zabytkowy”. Nie taki diabeł straszny!!! Teraz będzie jest łatwiej: Ostatnie zmiany w przepisach ułatwiły rejestrację aut zabytkowych. Po pierwsze, zniesiono ustawowy wymóg, by od zakończenia produkcji danego modelu minęło co najmniej 15 lat. Po drugie, Prawo o ruchu drogowym dopuszcza obecnie możliwość zarejestrowania pojazdu zabytkowego niemającego dowodu rejestracyjnego. To ważne w praktyce, gdyż brak dokumentów w przypadku starszych aut nie jest rzadkością. Dzięki tym zmianom można uratować wcześniej wyrejestrowane pojazdy, które niszczeją na złomowiskach. Co gdy nie posiadamy dokumentów rejestracyjnych pojazdu? Obecnie pojazd o wartości historycznej bez dokumentów rejestracyjnych można zarejestrować na podstawie oświadczenia właściciela (składanego pod rygorem odpowiedzialności karnej). Co dają – poza prestiżem – żółte blachy? Samochód jest zwolniony z okresowych badań technicznych, można wykupić krótkoterminowe OC na okres, gdy pojazd faktycznie będzie jeździł na własnych kołach. Ceny polis są też z reguły niższe niż w przypadku zwykłych samochodów. Co ważne, pojazd zabytkowy sprowadzony np. z USA nie musi zostać dostosowany do ruchu w UE – nie trzeba modyfikować oświetlenia. Co ciekawe, posiadacze kolekcjonerskich tablic nie mają obowiązku przechodzenia corocznych badań technicznych pojazdu. Jeden przegląd, za który właściciele zapłacą 300 złotych, dożywotnio zwalnia z corocznych badań. Wady? Utrudniona może być sprzedaż, zwłaszcza za granicę, bo często wymaga zgody konserwatora, tak samo jak wszelkie zmiany dotyczące konstrukcji pojazdu. Właściciel pojazdu zabytkowego nie może wprowadzać w nim żadnych zmian na własną rękę. Do każdej naprawy wymagana jest zgoda konserwatora zabytków. Jest to bardzo kłopotliwe, gdyż zgodę może wydać tylko Wojewódzki Konserwator Zabytków, właściwy dla województwa, w którym zarejestrowano dany pojazd. Jeśli więc samochód ulegnie awarii kilkaset kilometrów od województwa, w którym dokonano rejestracji pojazdu, trzeba będzie na miejscu czekać na oficjalną zgodę na naprawę lub przetransportować go na lawecie do miejsca stałego pobytu i tam przeprowadzić naprawę. Mamy nadzieję, że temat żółtych tablic choć trochę został przybliżony. Jak zawsze należy wziąć pod uwagę zarówno wady jak i zalety każdego rozwiązania. Pracownicy firmy Bat-Pol rejestracja Pojazdów zawsze doradzą i pomogą zarejestrować Twój pojazd. Zapraszamy do kontaktu 508708068.
Skontaktuj się z nami
BAT-POL Rejestracja Pojazdów
Adres:
os. Na Murawie 12b/4, 61-655 Poznań ul. Szkolna 10, 62-001 Chludowo
E-mail:
Gdzie nas znaleźć
Rejestracja pojazdu na żółte tablice – Bat-Pol Rejestracja Pojazdów rejestruje pojazd zabytkowy.
Chludowo ul.Szkolna 10
Os. Władysława Jagiełły 28/24, Poznań
Szkolna 10, Chludowo